Laat ons het even over cijfers hebben. Wist u dat 65 procent van de bevolking een visueel geheugen heeft? Het is een van de vele cijfers die aantonen dat visuele communicatie vandaag zeker een plek verdient in uw strategie.
Zichtbare informatie die blijft hangen
Met een menselijke aandachtsspanne van gemiddeld 8 seconden, is het belangrijk de aandacht van uw patiënt meteen te vestigen op de belangrijkste informatie die u wil communiceren. Omdat een beeld tot 60.000 keer sneller “gelezen” wordt dan een tekst, is een beeld dus veel beter geschikt om de aandacht te trekken.
Hoe brengt u info visueel over?
Sinds jaar en dag gebruikt men in apotheken en andere handelszaken plexihouders om info te communiceren. Een grote meerderheid onder jullie heeft er reeds verschillende opgesteld in de apotheek. Dat is een goede eerste stap!
Denkt u graag wat grootser, dan kan u overwegen om beeldschermen te installeren. Doordat ze zo groot zijn, trekken ze zeker de aandacht van iedereen die voorbij de deur van uw zaak passeert.
Nog een schepje erbovenop? Kies voor een video of bewegend beeld in plaats van een statisch beeld, effect gegarandeerd!
Vestig zeker ook de aandacht op uw producten door ze efficiënte visibiliteit te geven. Merchandising is bijvoorbeeld een extra manier om uw patiënten te overtuigen.
De jacht op gepixelde afbeeldingen
Zodra al uw tools klaar zijn, rest u enkel nog het aanpassen van de content. Voor een professionele uitstraling en maximale impact, kiest u niet zomaar eender welke afbeelding.
Dit kan u beter vermijden:
- Gepixelde productfoto’s: niets ergers dan een product in de kijker zetten met een afbeelding die het product geen eer aandoet.
- Foto’s van een andere webshop/website/apotheek: gebruikt geen foto’s van uw concurrenten. Heeft u een foto van een specifiek product nodig? Vraag aan het laboratorium om enkele beelden te bezorgen, zij hebben er vaak te uwer beschikking.
- Te veel tekst: u wil wat info toevoegen die niet in een afbeelding kan worden overgebracht? Geen probleem! Maar maak er geen boek van, een korte tekst wordt niet alleen sneller gelezen, maar blijft ook beter hangen.
- Te kleine of te grote tekst: gebruikt u een A4-formaat? Kies dan geen te klein lettertype. Liever een beeldscherm? Houd er dan rekening mee dat uw afbeelding in het groot zal verschijnen, het is niet nodig om de tekst dan zeer groot te zetten.
- Een te drukke afbeelding: minimalisme is niet alleen een interieurstijl, het werkt ook heel goed om uw producten te tonen. Uw afbeelding zal beter overkomen als ze minder elementen bevat.
- Te speciale lettertypes: om snel en makkelijk iets te kunnen lezen, staat de tekst beter niet in een te speciaal lettertype waarbij de letters niet altijd duidelijk zijn. Wilt u een stukje tekst toevoegen in een handgeschreven lettertype? Dat kan, maar zorg dat het in een oogopslag te ontcijferen is.
- Van stijl veranderen bij elke afbeelding: Samenhang! We kunnen het niet vaak genoeg herhalen, maar hoe meer samenhang uw communicatie heeft, hoe efficiënter ze zal zijn. Zorg dus voor een rode draad in uw verschillende afbeeldingen.
- Een formaat dat niet aangepast is: zorg dat u uw afbeeldingen specifiek creëert in het formaat dat uw medium nodig heeft. Een portretafbeelding voor een verticaal formaat en een landschap voor een horizontaal formaat dus! Wie deze basisregels niet in het achterhoofd houdt, riskeert vervormde afbeeldingen en dat brengt de boodschap niet over.
Gelukkig kunnen wij u helpen om de aandacht van uw patiënten te trekken met duidelijke visuals!
Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor een demonstratie van onze diensten.