De vierde meest gedownloade app ter wereld[1], maar kan Instagram de tool worden die uw apotheek nodig heeft? Wie zijn de gebruikers? Hoe gebruikt u de app in uw communicatiestrategie? We vertellen u alles over het sociale medium waarop het aantal interacties tot 60 keer hoger ligt dan op Facebook[2].
Een sociaal medium speciaal voor visuele esthetiek
Op Instagram, of Insta voor de vrienden, moet alles mooi zijn. Visuele content primeert er en dat vraagt wat extra werk.
Of het nu in een post is – een foto gepubliceerd op uw pagina (feed) die daar altijd zichtbaar blijft – of in een story – een foto of video die 24 uur lang te zien is op de homepage van uw volgers -, alles moet een aantrekkelijk design hebben. Filters, opstelling, een aantrekkelijke template, … Hoe meer uw foto bewerkt is, hoe aantrekkelijker hij wordt, dat is de wet van Insta!
De uitdaging van stories
Ontbreekt dit alles aan spontaniteit volgens u? Niet met stories!
Verhalen worden weergegeven in een icoontje met uw profielfoto helemaal bovenaan de homepage van uw volgers en de inhoud wordt 24 uur lang getoond.
In 2018, telde men 500 miljoen accounts die dagelijks gebruikmaakten van stories.
Een korte video van het nieuwe gamma, een goede raad, een tutorial over een product of een teaser voor het evenement dat u organiseert, … waar u ook over droomt, Instagram geeft u de sleutels om het waar te maken.
Als u bovendien zeer trots bent op uw story, kan u het toevoegen aan uw ‘hoogtepunten’. Dan verschijnt het namelijk onder een identiek icoontje op uw profiel.
Klein extraatje: u kan thema’s toewijzen aan uw hoogtepunten! Tips, tutorials, gamma, … Verzamel al uw stories onder een herkenbaar thema zodat uw patiënt geen informatie mist en ze op elk moment kan terugvinden.
Ga ik mijn patiënten bereiken via Instagram?
In 2019 telde het sociale netwerk 1 miljard gebruikers waarvan 71 % minder dan 35 jaar oud[3] was. Instagram trekt een voornamelijk jong publiek. De vaakst voorkomende leeftijdscategorie is die van 25 tot 34 jaar.
Jong dus, maar wel jongvolwassenen met een nieuwe koopkracht die misschien op het punt staan om een familie te stichten en waarschijnlijk op zoek zijn naar een gezondheidsprofessional waarop ze kunnen vertrouwen voor al hun gezondheidsvragen. Het beste moment om hen aan u te binden? We laten u er even over nadenken.
Geen half werk
We steken het niet onder stoelen of banken: op Instagram moet u kieskeurig zijn. Ga voor andere inhoud dan op Facebook maar ook voor een ander tempo. Elke dag worden er namelijk meer dan 100 miljoen foto’s gepubliceerd op Instagram.
Net zoals bij Facebook, hangt de zichtbaarheid van uw posts samen met een reeks KPI’s of key performance indicators. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, moet de frequentie van publicatie omhoog. Volgt u ons als we zeggen dat u 1 keer per dag moet posten?
Dat is het ideale scenario. Maar als u nu al eens begint met Instagram af te stemmen op uw communicatie op uw Facebookpagina, website en in de apotheek. Goed begonnen, is half gewonnen!
Hulp nodig om te starten? Onze light of full Instagram-modules zijn een absolute meerwaarde voor uw communicatie. Vraag nu een demo aan!