U heeft ze waarschijnlijk al wel gezien op Facebook en Instagram: het hekje is tegenwoordig overal. Maar waarvoor dient het? We zoomen in op dit symbool dat op de voorgrond kwam te staan.
Een virtuele toonbank
De hashtag brak eerst door op Twitter, waar hij gebruikt werd om kernwoorden onder de aandacht te brengen. Zo kon elke gebruiker die een zoekopdracht uitvoerde op dit sleutelwoord, alle posts terugvinden waarin het woord voorzien was van een #.
De hashtag helpt dus om alle posts op het web in te delen in categorieën die de gebruikers kunnen onderscheiden. Elke hashtag doet dienst als een onderverdeling die alle content en gesprekken over eenzelfde onderwerp bundelt.
Dankzij een hashtag kunnen uw posts dus gevonden worden bij een zoekopdracht naar een bepaald onderwerp. Als uw patiënt info over diabetes opzoekt, zal alle content met een # rond het onderwerp opduiken. Of ze uw apotheek al volgen op sociale media of niet, maakt geen enkel verschil!
Hoe gebruikt u het correct?
Bent u een beginner als het op hashtags aankomt? Hier is een korte lijst met goede tips om te onthouden bij het gebruik ervan:
- Gebruik # gelinkt aan uw sector: om uw posts onder de aandacht te brengen, kiest u het best voor hashtags met woorden gelinkt aan uw expertise als apotheker. Of dat nu de naam van een specifieke ziekte is of een thema gelinkt aan welzijn, dit zijn de onderwerpen die u in de kijker kan plaatsen.
- Zet de merken in de kijker: een promo op een product van Caudalie of Nuxe? Aarzel niet om de naam van het merk te voorzien van een hashtag. Als een patiënt hiernaar zoekt, komt hij makkelijker op de pagina van uw apotheek terecht.
- Voeg af en toe populaire # toe: #healthy, #bikinibody of #welzijn, … het zijn enkele hashtags die enorm populair zijn op sociale media. Hoe populairder ze zijn, hoe meer mensen uw posts kunnen zien. Maar dat wil ook zeggen dat uw posts zullen verschijnen in een zee van andere posts. Dan wordt het een naald in een hooiberg.
- Vermijd te lange #: hoe korter, hoe beter leesbaar! Als uw hashtag uit meerdere woorden bestaat die allemaal aan elkaar hangen, is het moeilijker te lezen. Gebruik in dat geval een hoofdletter voor elk woord, een #KleineTipGrootVerschil!
- Vergeet niet dat ze niet de basis van uw tekst vormen: hashtags dienen om uw tekst te ondersteunen. De tekst van uw post mag dus niet volledig uit hashtags bestaan.
- Gebruik spaties: als u geen spatie plaatst tussen uw verschillende hashtags, zal enkel de eerste meetellen. #Sleutelwoord (spatie) #TweedeSleutelwoord. Duidelijk?
- En waarom niet zelf een #creëren? Kies een hashtag die u bij elke post kan gebruiken en die uw patiënten kunnen gebruiken om de aandacht te vestigen op uw apotheek. Deze # zal een echte fanbase creëren rond uw apotheek.
Klaar om eraan te beginnen? Wij kunnen u een handje helpen! Vraag nu een demonstratie van onze diensten aan.