Op sociale netwerken kunt u een heleboel gewoonten aannemen. Deze kunnen leiden tot een goede communicatie, of juist tot een communicatie die gedoemd is te mislukken. Ontdek onze checklist voor uw sociale netwerken!
To do : wat te doen
Het doel van uw netwerken is om nieuwe patiënten aan te trekken en uw huidige patiënten te behouden. Om dit te doen, raden wij u aan een paar gewoonten te ontwikkelen.
Zorg dat uw inhoud voor betrokkenheid zorgt. Uw patiënten betrekken betekent dat ze zich aangesproken voelen, dat ze interesse tonen en dat ze u vertrouwen. Dit wordt bereikt door de interacties die u met hen aangaat. Moedig uw volgers aan om uw content te “liken”, te delen en er op te reageren. Stel publicaties voor die uw gemeenschap intrigeren, vermaken en interesseren. Promoties, wedstrijden en evenementen zijn goede voorbeelden. Een zeer interessante manier is het onderhouden van contact met uw patiënten via privéberichten en reacties.
Hou uw patiënten op de hoogte over nieuwigheden in uw apotheek. Dit zal een gevoel van verbondenheid en nabijheid met uw gemeenschap creëren. Niet alleen zullen zij voortdurend verbonden zijn met uw apotheek, maar zij zullen ook nooit voor negatieve verrassingen komen te staan (uitzonderlijke sluiting niet aangegeven, product niet in voorraad, …).
Spring niet zomaar in en uit de stemming om publicaties te delen. Plan uw content in een redactionele kalender. Op deze manier heeft u zicht over uw volledige communicatieplan en kan u content plannen volgens een bepaald patroon. U hoeft zich dan ook geen zorgen te maken, wanneer u andere deadlines te halen heeft. Uw content is reeds gepland.
Wie onze vorige blogpost gelezen heeft is al op de hoogte van wat nu volgt, maar voor de nieuwelingen onder jullie: maak gebruik van hashtags die bij het onderwerp passen en voeg deze toe aan uw bericht. Zij zullen naar uw berichten verwijzen (ze gemakkelijker doen verschijnen) en ze indelen in groepen van soortgelijke publicaties.
To not do : wat te laten
Er zijn echter enkele gewoonten die te allen tijde vermeden moeten worden.
Als eerste…vergeten content te posten. Dit is een van de beste manieren om uw gemeenschap teleur te stellen. Als u gewoonlijk elke vrijdag een publicatie post en u een week mist, zal dit niet onopgemerkt blijven.
Een andere grote don’t is het plaatsen van inhoud die niet relevant is voor uw publiek. Geen samenwerking met een schoenenmerk als u een apotheker bent!
Gebruik maken van saaie, onaantrekkelijke visuals is onze volgende don’t. Als uw berichten niet onmiddellijk opvallen, zullen gebruikers van sociale netwerken er niet eens naar kijken.
Laat nooit een opmerking of bericht onbeantwoord wanneer deze beantwoord dient te worden. Een tevreden klant zal drie mensen over u vertellen, maar een ontevreden klant zal tien mensen over u vertellen! Het is daarom zeer belangrijk om een negatieve beoordeling niet onbeantwoord te laten.
Gebruik niet maar één communicatiekanaal. Niet al uw patiënten hebben Instagram, Facebook of wat dan ook. Als u enkel en alleen te bereiken bent via één bepaalde weg, sluit u onbewust de deur voor toekomstige patiënten die dan misschien naar een concurrerende apotheek gaan!