Het nieuwe jaar begint met het maken van goede voornemens. Om de redactionele kalendermethode toe te passen en uw publicaties te koppelen aan jaarlijkse evenementen helpt u uw patiënten hun nieuwjaarswensen in de praktijk te brengen.
Het meest voorkomende doel? Stoppen met roken. Maar hoe communiceren over tabak-gerelateerde medicijnen met respect voor de ethiek van de Orde Der Apothekers?
Stoppen met roken: een meerderheid van de medicijnen
In tegenstelling tot de andere jaarlijkse thema’s wordt de campagne tegen roken vooral vertegenwoordigd door producten die als geneesmiddel worden geëtiketteerd.
In de deontologische code van de apothekers worden geneesmiddelen anders behandeld dan andere producten en diensten. Om dit beter te begrijpen, nodigen wij u uit om artikel 102 van de in 2020 gepubliceerde code te lezen.
Publiciteit voor geneesmiddelen is strikt gereglementeerd en wordt maar toegelaten mits naleving van de bepalingen voorzien in de wet.
Wat houdt dat precies nu in? Gelukkig geeft de becommentarieerde code ons meer details.
Wat verstaat men onder medicatie?
- Reclame ter bevordering van de verkoop en consumptie aan het grote publiek is alleen toegestaan voor geneesmiddelen zonder voorschrift.
- De medicijnen die gebruikt worden mogen geen psychotrope of verdovende middelen bevatten.
Substantiële kwesties
- Noodzaak om irrationeel gebruik van het geneesmiddel te voorkomen: verbod om misbruik aan te moedigen voor een miraculeus effect.
- Vermijd misleidende reclame of overdrijving van de eigenschappen van het geneesmiddel: verbod om de afwezigheid van eventuele bijwerkingen te garanderen of om een absolute doeltreffendheid te garanderen.
- Wees voorzichtig: het is verboden om zich uitsluitend of hoofdzakelijk op kinderen te richten.
- Verplichting tot het tonen van verplichte informatie.
Manier van verspreiding
Het is verboden om straatnaamborden, lichtreclame, promotionele wedstrijden, e-mails, smsjes of folders te gebruiken, wees dus extra voorzichtig met uw beeldschermen, flyers, folders en nieuwsbrieven. En uiteraard vergeten we de winacties op sociale media!
Samengevat
Ons team van experts adviseert elke apotheker die wil communiceren over een geneesmiddel om te kiezen voor een strak visual.
Zorg er altijd voor dat u de verplichte informatie over het geneesmiddel vermeldt en vermijd dat u de absolute werkzaamheid van het product garandeert.
Op zoek naar aantrekkelijke visuals die voldoen aan de ethische richtlijnen? Sociale media, beeldschermen, affiches, … U vraagt, wij communiceren het! Boek een vrijblijvende demonstratie om al onze diensten te ontdekken!