Sinds 25 mei 2018 zijn er nieuwe regels omtrent de bescherming van persoonsgegevens van kracht. Dat heeft bepaalde gevolgen voor het versturen van nieuwsbrieven.
Vrije en expliciete toestemming
Om de inschrijvingen voor uw nieuwsbrief correct te laten verlopen, moeten uw patiënten expliciet instemmen met het ontvangen van uw nieuwsbrief. Deze toestemming moet vrij en duidelijk gegeven worden. We leggen het verder uit:
- Vrij: de patiënt mag niet gedwongen worden tot inschrijven voor de nieuwsbrief
- Duidelijk: u moet duidelijk aangeven waarvoor u het mailadres van de patiënt zal gebruiken Bijvoorbeeld: Uw mailadres zal enkel gebruikt worden voor het versturen van nieuwsbrieven en het laatste nieuws van Apotheek Dupont.
- Expliciet: u kan niet meer werken met vooraf aangevinkte vakjes, uw patiënt moet zelf expliciet elk vakje aanvinken.
De dubbele opt-in: het goede voorbeeld
Hoewel het niet verplicht is, is de keuze voor een dubbele opt-in wel aan te raden.
Hoe werkt het?
De dubbele opt-in wil zeggen dat u twee keer de toestemming vraagt van uw toekomstige abonnee. Een eerste keer door zijn expliciete toestemming te vragen en een tweede keer door te vragen om te bevestigen via een link in een bevestigingsmail.
De dubbele opt-in is echter niet verplicht, maar wel aan te raden.
Bewijs van toestemming
Uw patiënt mag u op elk moment vragen hoe u aan zijn mailadres geraakt bent en waarvoor u het gebruikt.
Zorg ervoor dat u dus altijd het bewijs van toestemming bewaart, of dat nu online of via een invulformulier in uw apotheek is.
Weet u niet hoe u het best te werk kan gaan voor het verzamelen van mailadressen? Wij geven u 5 tips!
Makkelijk uitschrijven
Het is ook belangrijk om te benadrukken dat uw patiënten zich op elk moment makkelijk kunnen uitschrijven van uw nieuwsbrief.
Gedaan met je abonnees te behouden door de link om uit te schrijven ergens te verstoppen. Voortaan moet de link duidelijk zichtbaar zijn onderaan elke nieuwsbrief, zonder uitzondering.
Stel je abonnees bijvoorbeeld voor om zich uit te schrijven voor een bepaalde mailinglijst (nieuws, acties, …) als u er meerdere heeft en vraag hem waarom hij zich wil uitschrijven. Misschien stuurt u te veel mails, zijn ze niet relevant genoeg of heeft de patiënt zich niet vrijwillig ingeschreven?
Uw communicatiestrategie wordt alleen maar sterker
Twijfelt u? Wij ondersteunen u graag bij het opstellen van uw nieuwsbrieven. Vraag nu een vrijblijvende demonstratie aan!