Achetagz, achtags, hache-tags…we zien de gekste schrijfwijzes als we het over hashtags hebben. Deze kleine woordjes, bekend dankzij de hash #, en een waar symbool van sociale netwerken, zijn belangrijker dan u misschien denkt.

Wat is een #hashtag ?

Om te beginnen is een hashtag een metadata-tag. Een hashtag bestaat uit een hekje (#), gevolgd door een woord of meerdere woorden zonder spaties ertussen. Bijvoorbeeld: #eetgezond of #geneeseenverhoudheid.

Een hashtag is een trefwoord, een tag binnen een tekst. Het stelt zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Facebook, in staat de inhoud van een publicatie gemakkelijker te begrijpen. Het is een interessante tool in SEO omdat een publicatie met de tag  #apotheek sneller zal verschijnen in de resultaten van iemand die zoekt naar een apotheek.

Het is niet alleen een verwijzing, maar ook een hulpmiddel voor het bijeenbrengen van relevante informatie. Op de meeste sociale netwerken kunt u uw zoekopdracht richten op één enkele hashtag. Dit zal ervoor zorgen dat u enkel publicaties met de hashtag waarnaar u op zoek bent te zien zult krijgen. Als ik bijvoorbeeld op Instagram #essentiëleolie intik in de zoekbalk, zal alles wat ik te zien krijg – publicaties, video’s, biografieën – deze hashtag bevatten.

Wat is een #hashtag ?

Om te beginnen is een hashtag een metadata-tag. Een hashtag bestaat uit een hekje (#), gevolgd door een woord of meerdere woorden zonder spaties ertussen. Bijvoorbeeld: #eetgezond of #geneeseenverhoudheid.

Een hashtag is een trefwoord, een tag binnen een tekst. Het stelt zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Facebook, in staat de inhoud van een publicatie gemakkelijker te begrijpen. Het is een interessante tool in SEO omdat een publicatie met de tag  #apotheek sneller zal verschijnen in de resultaten van iemand die zoekt naar een apotheek.

Het is niet alleen een verwijzing, maar ook een hulpmiddel voor het bijeenbrengen van relevante informatie. Op de meeste sociale netwerken kunt u uw zoekopdracht richten op één enkele hashtag. Dit zal ervoor zorgen dat u enkel publicaties met de hashtag waarnaar u op zoek bent te zien zult krijgen. Als ik bijvoorbeeld op Instagram #essentiëleolie intik in de zoekbalk, zal alles wat ik te zien krijg – publicaties, video’s, biografieën – deze hashtag bevatten.

Hoe gebruiken we #hashtags ?

Nu u de theoretische definitie van hashtags kent, moet u ze correct leren gebruiken.

1. De reflectie

Zoek eerst uit welke hashtags passen bij wat u wilt delen. Kies hashtags die zinvol zijn en een publiek kunnen aantrekken. Vermijd hashtags die te vaak voorkomen. Deze zullen geen kwalitatieve gebruikers aantrekken.

 Neem nu bijvoorbeeld een publicatie over een essentiële olie die de slaap bevordert:

#HuileEssentielle

#olie : veel te algemeen. Gebruikers die zoeken naar eetbare oliën of motorolie zullen uw bericht ook zien. Dit is niet wat we willen.

#essentiëleoliediedeslaapbevordert : we dagen u uit om iemand te vinden die deze hashtag in zijn zoekbalk intypt… Het is bovendien totaal onleesbaar. 

#essentiëleolie of #slaap : deze zijn goed! Ze zijn niet te algemeen en niet te specifiek. De combinatie van deze twee hashtags zal er voor zorgen dat u lezers aantrekt die geinteresseerd zijn in essentiële oliën die de slaap bevorderen. Perfecte combo? Nog niet helemaal…

Goed, u heeft nu “#essentiëleolië“. Maar hoe zit het met de lezers die zoeken naar #essentiëleoliën? Wissel af van hashtags om uw doelgroep zo veel mogelijk te bereiken. Dit geldt voor het meervoud, de volgorde van de woorden, of zelfs de spelling. Wees creatief!

Zo… Zijn we eindelijk klaar?

Laten we overgaan naar de tweede stap (deze is minder ingewikkeld, beloofd!)

2. De lay-out

Hoewel hashtags erg nuttig zijn, kunnen ze uw publicatie snel om zeep helpen. Hashtags worden blauw zodra ze actief zijn. Het lezen van een tekst gevuld met kleuren en met “#” tussen woorden, is niet erg verkoopbaar. Daarom raden wij u aan om één of twee hashtags in uw tekst te plaatsen, zoals deze:

Voeg vervolgens enkele hashtags toe onder de hoofdtekst, zodat ze de leesbaarheid niet hinderen. Dit levert het volgende resultaat op :

Proficiat, u bent nu een echte hashtag professional!

Maar wacht eens even…

Er is misschien toch nog één laatste cruciale stap. Houd moed, helemaal aan het eind van het artikel geven wij u een magische oplossing, die een einde zal maken aan alle onduidelijkheden.

3. Observatie

Na het posten van uw publicatie, moet u observeren welke hashtags voor veel betrokkenheid zorgen en welke niet. Deze stap zal het mogelijk maken om de volgende keer een aantal aanpassingen te doen. U weet dan welke hashtags u moet  blijven gebruiken en welke u beter niet moet gebruiken. Hiernaast is het, zoals eerder vermeld, belangrijk om steeds nieuwe hashtags uit te testen. Dit is ook een gelegenheid om te observeren welke hashtags populair zijn en welke de aandacht trekken (in relatie tot uw thema, uiteraard). Het gebruik ervan zal veel verkeer opleveren.

 voilà, we zijn rond! U bent nu een stuk verder, maar vergeet niet: oefenen baart kunst!

 Heeft u niet alles begrepen? Dat is normaal… Hashtags zijn een moeilijk concept om in zijn geheel te vatten. Het is dan ook nu het moment om onze entree te maken… COMPharma bestaat uit deskundigen op het gebied van sociale netwerken. Wij kunnen u verschillende formules voorstellen waaronder de creatie van geoptimaliseerde posts voor uw apotheekcommunicatie. Hashtags, emoji’s, verwijzingen,…Dit zijn lastige begrippen die u aan ons kunt overlaten!

U kan met al uw vragen bij ons terecht. Wij helpen u graag verder!

#totsnel !

Klaar om te beginnen? Wij kunnen u ook helpen. Neem gewoon contact met ons op! 

Share This

Share This

Share this post with your friends!