De overgang naar het nieuwe decennium zal voor altijd gegraveerd staan in ons geheugen. 2020 heeft zonder twijfel onze levens op zijn kop gezet en veranderingen teweeg gebracht op het gebied van verwachtingen en gedrag.
Maar wat zijn de gevolgen voor de relatie tussen de apothekers en hun patiënten?
Sociale media, een dagelijkse afspraak
In 2019 brachten de Belgen gemiddeld 1u31 per dag door op sociale media. In het We are Social-rapport gepubliceerd in oktober 2020 wordt het gemiddelde dagelijkse wereldwijde gebruik op 2u29 geschat. In een jaar tijd is het gebruik bijna verdubbeld. Waarom zo’n stijging?
De wereldwijde pandemie in 2020 is daar voor het grootste deel verantwoordelijk voor. Sociale media was dé manier bij uitstek om met elkaar in contact te blijven.
Juist daarom is het cruciaal voor uw apotheek om aanwezig te zijn op de meest bezochte platvormen. Praat over uzelf, uw team en uw acties en uw kijk op het virus. Ook al ligt dit allemaal niet in uw comfortzone, het is hoog tijd om het menselijk aspect van uw apotheek over te brengen via digitale technologie!
De populaire sleutelwoorden voor 2021? Transparantie en authenticiteit.
Echt of nep?
Naast bron van sociale relaties hebben sociale media ook de rol van informatiebron op zich genomen. Een nieuw gebruik dat even positief als negatief is.
Het mooie van sociale media is de mogelijkheid voor iedereen om zijn meningen en bekwaamheden met de hele wereld te delen. Maar hoe zit het met het verspreiden van valse informatie of #fakenews?
Dit is waar jullie, apothekers, het verschil kunnen maken! Maak optimaal gebruik van uw expertise als zorgverlener en help uw patiënten het juiste van het onjuiste te onderscheiden!
Geverifieerde en officiële informatie, nieuwtjes, beschikbare producten,… Maak van uw sociale media een veilige plaats om alle informatie in verband met de crisis te vinden!
Actuele informatie
De digitale technologie als enige verbinding met de werkelijkheid heeft de patiënt er dus nog meer toe aangezet om online een zoekresultaat te verrichten alvorens een beslissing te nemen.
Meer dan ooit tevoren zullen patiënten zich op de hoogte stellen van uw openingstijden, diensten, specialisaties en producten voordat ze langskomen in de apotheek. Maar is al deze informatie op uw digitale kanalen wel up-to-date? En zelfs voordat uw patiënten toegang hebben tot deze informatie, zullen ze u eerst wel terugvinden wanneer ze naar u op zoek zijn?
Zichtbaarheid en referentiëring zijn de eerste punten waaraan gewerkt moet worden om uw deskundigheid en de waarden die uw apotheek aansturen onder de aandacht te brengen.
Deskundig advies nodig om te communiceren in tijden van crisis? Ons multidisciplinair team wil u helpen het beste te halen uit uw digitale aanwezigheid! Maak een afspraak met een expert om uw projecten te bespreken!